Ut på tur i Frivillighetens år

Søndagsvika i Gravvik er et av turmålene i "Turer i Gravvik" - og er et flott turmål både med og uten trimpoeng-appen. Stien til gapahuken er gruslagt og framkommelig både for gående, barnevogner og rullestolbrukere.

2022 er Frivillighetens år. Det er bare en av mange gode grunner til å komme seg ut på tur i nærmiljøet hvor lokale lag og foreninger tilrettelegger for andre i nærmiljøet. Vi kan blant annet anbefale å være med og samle trimpoeng på «Yttertoppan» eller «Turmål i Gravvik». Du kan markere Verdens aktivitetsdag 10. mai eller planlegge arrangement i friluftslivets uke i september.

Trenger du argumenter for å komme ut på tur i de mange flotte turområdene vi har i Nærøysund skal du få noen her nå. 2022 er Frivillighetens, og mange frivillige over hele Nærøysund legger til rette for at folk skal komme seg ut i naturen.

Trimpoeng

Nærøysund kommune samarbeider og støtter Gråmarka IL og Ytre Vikna IL som begge har konkurranser gjennomDu kan samle trimpoeng med Yttertoppan mange steder i Namdalen samt Bindal. Appen kan lastes ned på din telefon og du konkurrerer om å samle poeng mot andre appbrukere.    appen Trimpoeng. Med appen kan du samle poeng når du er ute på tur. Da konkurrerer du med andre appbrukere om å samle mest poeng i perioden konkurransen pågår.

Ytre Vikna ILs «Yttertoppan»-konkurranse startet allerede 1. april og konkurranseperioden for våren og sommeren 2022 varer fram til 31. juli. Yttertoppan omfatter en rekke fjelltopper og turløyper i ulike deler av Namdalen, samt Bindal. Poengene varierer med utgangspunkt i vanskelighetsgrad og lengde. Det er mange ulike turmål over hele Nærøysund i Yttertoppan-konkurransen.

Gråmarka ILs konkurranse har navnet «Turmål i Gravvik» og startet opp 24. april. Her er det 17 ulike turmål rundt omkring i gravvikområdet. Også på denne konkurransen får man ulik poengsum utfra hvor man går.

Trimpoeng-appen finner du der du vanligvis laster ned apper.

Verdens aktivitetsdag

Trenger du enda en grunn for å komme ut så benytt gjerne 10. mai til å ta deg en tur ut. Denne datoen er Verdens aktivitetsdag. I Frivillighetens år har Den Norske Turistforening , Nasjonalforeningen for folkehelsen, Kreftforeningen, Norske Kvinners Sanitetsforening og Norsk Friluftsliv gått sammen om #sammenpåtur som er et av de store signalarrangementene under Frivillighetens år. Målet er å få flere til å gå på tur og delta på aktiviteter i nærmiljøet. 10. mai markerer starten på #sammenpåtur. Det er foreløpig ingen arrangementer rundt dette i Nærøysund, men dersom noen ønsker å få til dette kan godt gjøre det, eller du kan på egen hånd komme deg en tur ut – kanskje med Trimpoeng-appen på telefonen eller hvor det måtte passe deg.

Norsk Friluftsliv  Lag som vil gjennomføre arrangement på Verdens aktivitetsdag kan lese mer om dette her: https://norskfriluftsliv.no/verktoykasse-for-lokallag/

Friluftslivets uke

Trenger dere lenger tid til å planlegge arrangement ute i det fri så anbefales det nå å jobbe mot Friluftslivets uke som avholdes 3.-11. september i år.

I anledning Friluftslivets uke 3.-11. september 2022 utlyser Norsk Friluftsliv midler for å stimulere til åpne fellesarrangement. Midlene er gitt av Frivillighetens år 2022, og skal gå til åpne friluftsarrangementer og tiltak, som kan bidra til flere deltakere i friluftslivet.

Friluftslivets uke er en landsdekkende årlig feiring av friluftslivet, og det er Norsk Friluftsliv og deres 18 medlemsorganisasjoner som står bak uka. I 2021 ble det avholdt nærmere 1500 arrangementer, turer og kurs under Friluftslivets uke over hele landet. Friluftslivets uke arrangeres over hele landet hvert år, første uka i september.

Dette er snakk om terminfestede arrangementer/turer/kurs, aktiviteter som er flyttet inn i tidsrommet Friluftslivets uke foregår, eller tiltak, aktivitetsdager og turer som er spesielt opprettet og avholdes i anledning Friluftslivets uke.

Les mer om Friluftslivets uke og årlige nasjonale arrangementer som #nattinaturen og Tur med mening på fuke.no.