Tilbake på nasjonale retningslinjer

Nærøysund kommune følger nå nasjonale retningslinjer på alle områder i forbindelse med koronasituasjonen. Det innebærer blant annet at alle skoler og barnehager er tilbake på gult nivå.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Nærøysund kommune økte tiltaksnivåene til rødt nivå på alle skolene og på noen barnehager da det ble påvist smitte i kommunen torsdag 18. mars. Disse ble vedtatt opprettholdt fram til påskeferien. Da skolene og barnehagene startet opp etter ferien på tirsdag er beredskapsnivået igjen på gult nivå.

Nasjonale retningslinjer

Nå følger Nærøysund nasjonale retningslinjer på alle områder. Disse retningslinjene er fortsatt ganske strenge, med oppfordring til hjemmekontor, bruk av munnbind på steder der det ikke er mulig å holde mer enn to meters avstand, samt at man bør begrense sosiale kontakter mest mulig. Du bør også unngå unødvendige reiser, både innenlands og til utlandet.

De nasjonale retningslinjene gjelder i første omgang til 14. april. Les mer om disse her:

Slutten på utbruddet

Kommuneoverlege Sabine Moshövel anser nå koronautbruddet i Nærøysund så å si for over. Noen av de smittede sitter fortsatt i isolasjon, noen nærkontakter er også i fortsatt karantene. Totalt ble 20 personer smittet i dette utbruddet. Dette var personer i alderen 5-80 år. Disse har hatt varierende grad av symptomer som følge av smitten.

– Det har vist seg at denne varianten av viruset er svært smittsomt. Det gir også noe kraftigere symptomer enn det vi har hatt ved tidligere smittetilfeller, sier kommuneoverlegen. Dette viser nødvendigheten ved å følge smittevernreglene. Det var den britiske varianten som ble påvist i Nærøysund. Det er også den som har vært mest utbredt i Norge de siste ukene.

Vaksinering

Vaksineringen av innbyggerne i Nærøysund går fortsatt etter planen. Det vaksineres nå personer som er i gruppe 4, det vil si mellom 65 og 74 år. De kommende ukene er det ventet en økning i antall doser ut til kommunene. Det innebærer at vi kan bli ferdig med denne aldersgruppen i løpet av april, og starte med gruppe 5, som er de mellom 55 og 64 år mot slutten av måneden.