Tar et tak for naturen

Ordfører Amund Hellesø oppfordrer alle til å bidra til strandrydding og er glad for at det oppryddingsarbeidet som er gjort i Nærøysund blir lagt merke til.

Det er ryddet mye plast og søppel langs store deler av de 3600 kilometerne med strandlinje i Nærøysund de siste årene. Men fortsatt er det mye igjen. Under den kommende Strandryddeuka økes innsatsen og Hold Norge Rent vil legge et av sine hovedarrangement til kommunen. Alle oppfordres til å rydde strender hele uken – og spesielt på onsdag 14. september når «Rydd med jobben»-dagen markeres.

9.-18. september går årets utgave av Strandryddeuka av stabelen. Nærøysund er en av kommunene Hold Norge Rent vil sette ekstra fokus på i forbindelse med årets strandryddeuke.

I løpet av Strandryddeuka er det ulike tema for hver dag. Onsdag 14. september er «Rydde med jobben»-dagen. Dette blir dagen med hovedarrangement i Nærøysund.

Representanter fra organisasjonen Hold Norge Rent kommer til Nærøysund, og sammen med representanter fra kommunen, lokale aktører samt frivillige skal det ryddes langs strendene i kommunen. Nærøysund kommune har med sine rundt 3600 kilometer med strandlinje langs øyer, holmer og fjordarmer den desidert lengste strandlinjen blant landets kommuner.

Hovedaksjonen i forbindelse med den 14. september vil være på og rundt Nærøya. Det er mulig å melde seg på for å rydde her for alle interesserte, så lenge det er ledig plass på båtene. For øvrig oppfordres bedrifter og andre frivillige til å rydde i strandsonen andre steder og bli med på samlingen i Norveg på Rørvik etter endt ryddedyst denne dagen. Der blir det matservering og mer informasjon om strandrydding klokken 16.00.

Blant de lokale aktørene som deltar er Oppdretternes Miljøservice (OMS), som har i flere år ryddet i strandsonen i ytterdistriktet. På sommeren har de engasjert mange ungdommer med å rydde, samt at de har flere heltidsansatte som rydder året rundt og med det har vært en viktig grunn til at Nærøysund har kommet et godt stykke på vei i å få renere strender.

Oceanize er en annen lokal aktør som deltar. De i løpet av de siste årene blitt landsledende på å samle inn plast fra blant annet havbruksnæringer for å sørge for at dette materialet kan gjenvinnes og bli til nye produkter. Dette er et viktig bidrag til at plast ikke blir liggende i naturen, men resirkuleres og brukes på nytt.

Oceanizes anlegg på Matmortua vil være åpen for omvisning etter arrangementet i Norveg. Dette skjer fra klokken 17.00.

I tillegg deltar representanter fra renovasjonsselskapet MNA og fra Nærøysund kommune. Blant andre ordfører Amund Hellesø.

– Det har vært gjort en kjempeinnsats med å rydde i strandsonen i Nærøysund både av profesjonelle aktører og frivillige de senere årene. Spesielt vil jeg å trekke fram innsatsen fra ungdommer som har vært engasjert gjennom OMS. De har bidratt til renere strender i kommunen, sier ordfører Amund Hellesø, som er glad for at Hold Norge Rent har lagt merke til det engasjementet som har vært i Nærøysund rundt dette, og at de derfor kommer til kommunen for å være med på den lokale aksjonen.

De som ønsker å være med på aksjonen og samlingen på Norveg kan melde seg på til klima- og miljørådgiver i Nærøysund kommune på telefon 991 65 871 eller epost: frode.setran@naroysund.kommune.no.

Dersom ønsker å komme i gang med rydding allerede nå, eller under strandryddeuka kan hente ryddeutstyr på kommunehusene på Kolvereid og Rørvik. OMS kan kontaktes for henting av avfallet.

Les mer om strandryddeuka her:

Se mer om aksjonen 14. september her: