Status for koronasituasjon i Nærøysund

Ventekarantenen for barn og voksne i Nøtteliten barnehage på Kolvereid er opphevet. Det er så langt fredag ikke kommet inn positive svar fra testene som er gjort torsdag, men fortsatt venter kommunen på rundt en tredel av prøvesvarene. Nærøysund har fått et positivt prøvesvar fredag, dette var fra en utenlandsk statsborger som kom med båt og som kun har vært i land for å gjennomføre testen.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

De siste par dagene er det gjennomført over 200 koronatester i Nærøysund. Det er fredag kommet melding om ett positivt prøvesvar, men dette har ikke noen tilknytning til smittetilfellene som ble kjent onsdag og torsdag. Den positive prøven er avgitt av en utenlandsk statsborger som har fått påvist smitte i hjemlandet og som har kommet til Nærøysund med båt. Vedkommende har ikke vært i kommunen utover testingen.

Alle prøvene som er avlagt i forbindelse med at barn og ansatte i Nøtteliten barnehage på Kolvereid ble satt i ventekarantene på torsdag er negative. Ventekarantenen er dermed opphevet.

Det har klokken 21.00 fredag kommet inn svar på rundt to tredeler av prøvene som ble tatt torsdag. Alle har vært negative.

Det er fortsatt viktig at de som har symptomer som kan være fra koronaviruset tester seg og holder seg hjemme til de får svar på prøvene. Det vil være åpen teststasjon på Rørvik på søndag 23. mai. Denne har åpent fra 10.00 til 14.00. Koronatelefonen er åpen fra 9.00 til 14.00 søndag.

Det er samtidig en sterk oppfordring om at alle begrenser antallet nærkontakter i pinsen og følger alle smittevernråd. Dette omfatter å holde avstand til andre, ha god hoste- og håndhygiene og bruk munnbind på steder der det kan være utfordrende å holde god nok avstand til andre.