Skal slippe å betale for barnehage og SFO

Regjeringen kunngjorde tirsdag at foreldre skal slippe å betale for barnehage og SFO så lenge disse er stengt på grunn av koronautbruddet. Hvordan dette skal håndteres kommer kommunen tilbake til når det kommer mer informasjon fra sentralt hold.

For å unngå permitteringer i barnehagene har regjeringen bestemt at foreldre skal slippe å betale for plassene i barnehage og SFO så lenge disse er stengt. Samtidig skal regjeringen dekke tapene barnehagene har med bortfall av foreldrebetalingen. I tillegg betales det ordinære tilskuddet fra kommunene ut til barnehagene.

Hvordan dette med foreldrebetaling skal gjøres i praksis er det ikke kommet retningslinjer på ennå. Nærøysund kommune vil derfor komme tilbake til dette når det er kommet en avklaring på dette.

Du kan lese hele pressemeldingen fra regjeringen om dette temaet her: