Så mange kan du samle i førjulen

På utendørs arrangementer, som julegrantenning kan det være inntil 200 personer. Ansvarlig arrangør må ha oversikt over deltakere. For innendørs arrangement som julemesser og konserter kan det være inntil 50 personer. Ved private sammenkomster kan det være inntil 20 personer samlet i offentlige lokaler.

Det er mange som har ønsker om å gjennomføre ulike arrangement i førjulstiden. Da er det viktig å huske hvor mange kan du ha på ditt arrangement. Hovedregelen er inntil 200 personer utendørs, 50 personer på offentlige arrangement inne og inntil 20 på private arrangement på et offentlig sted. I alle tilfeller må det sørges for at det holdes tilstrekkelig avstand og at smitteverntiltak for øvrig følges.

Nærøysund kommune har fått flere henvendelser fra folk som har planlagt arrangement i førjulstiden. De fleste lurer på hvor mange som kan være med på arrangementene.

Svaret er at Nærøysund kommune følger nasjonale retningslinjer. De er på skrivende tidspunkt (18. november 2020) som følger:

Arrangement utendørs

På offentlige arrangement utendørs kan man være inntil 200 personer. Dette gjelder arrangement som julegrantenning, utendørskonserter og andre samlinger. Det er viktig å huske på at selv om man er ute i frisk luft er det avgjørende å holde god avstand til andre og tenke over alle nødvendige hygienetiltak.

Offentlige arrangement inne

På offentlige arrangement inne i offentlige bygg kan det være inntil 50 personer. Dette gjelder blant annet julemesser og andre sammenkomster som er åpen for allmennheten. Det gjelder også kulturarrangement som konserter og teater der det ikke er fastmonterte stoler i lokalet. Det kan være opptil 50 personer samlet inne på ett sted så lenge lokalet er tilpasset dette når det kommer til avstandskrav og andre hygienekrav.

Private arrangement

På private sammenkomster i offentlige og leide lokaler er det mulig å være samlet inntil 20 personer. Dette gjelder for eksempel julebord i bedrifter og sammenkomster for venner og familie. Det omfatter også sammenkomster etter for eksempel dåp, begravelse og bryllup. Også i denne sammenheng må lokalet være stort nok for å kunne holde tilstrekkelig avstand.

Andre krav ved arrangement

På de fleste typer arrangement er det åpnet for at et nødvendig antall ansatte eller andre som står for gjennomføringen kan være med uten å bli regnet i det totale antallet personer. Det vil for eksempel si at ved et privat arrangement i et leid lokale kan et par representanter fra utleier stå for servering og lignende av mat i tillegg til 20 gjester.

På alle arrangement skal det være en ansvarlig person eller virksomhet som har ansvar for at arrangementet oppfyller kravene som er lagt. Alle som er til stede skal informeres om hvem som er ansvarlig arrangør og hvem som kan kontaktes ved spørsmål om smittevern.

Arrangøren skal ha oversikt over hvem som er til stede. Dette for å kunne bidra til eventuell smittesporing.

Når det gjelder krav om avstand skal denne være på minst én meter til andre enn de du er i samme husstand med.

Se hele forskriftet om dette temaet på lovdata.no:

Private hjem

I private hjem, hager og hytter er de nasjonale retningslinjene fortsatt slik at en ikke bør ha mer enn fem gjester i tillegg til de som bor i huset. Dersom det er flere gjester fra samme husstand kan man være flere.  Begrensningene på fem gjester gjelder ikke for barnehage- eller barneskole-kohorter.