Prioriteringsrekkefølge for hurtigtester

Regjeringen har lagt fram nye retningslinjer for hvem som skal prioriteres for hurtigtester. Det er for tiden knapphet på hurtigtester. Denne prioriteringsrekkefølgen vil derfor bli fulgt av Nærøysund kommune. Vi minner om at du må ringe og avtale før du henter hurtigtester.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Den oppdaterte prioriteringsrekkefølgen er som følger:

1. personer med symptomer
  2. test ved kjent eksponering
    1. test i stedet for karantene av husstandsmedlemmer/tilsvarende nære
    2. øvrige nærkontakter
    3. annen screening etter smittevernfaglig vurdering
  3. Test av personer som utfører kritiske samfunnsfunksjoner (som inkluderer helsepersonell)
  4. jevnlig testing

Kommunen har fått noe påfyll av hurtigtester på tirsdag og får flere tester i løpet av helgen, så vi kan tilby tester til alle de prioriterte grupper, men det er fortsatt nødvendig å begrense utdelingen av hurtigtester. De som skal teste seg ut av karantene kan gjøre dette.

Tester utleveres på kommunens servicekontor på rådhusene etter forhåndsavtale.

Ring på forhånd og avtal tid. Hurtigtester bestilles på telefon 902 48 419 mellom 10.00 og 14.00 på hverdager.