Øvde på smittesporing

Kriseledelsen, smittesporingsteamet, koronatelefonen, teststasjonen og markører fra to skoler var involvert i TISK-øvelsen på fredag. Det var en lærerik opplevelse for alle parter.

Kommunens kriseledelse, smittesporingsteamet, operatørene på koronatelefonen og andre involverte øvde fredag på hvilke tiltak som må gjøres ved et eventuelt smitteutbrudd av covid-19 i Nærøysund. Det ble en lærerik øvelse som ga godt grunnlag for arbeidet dersom kommunen skulle bli rammet av et koronautbrudd.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Fredag 20. november var det klart for en øvelse i det som kalles TISK. TISK står for teste, isolere smittede, smittespore og karantene. Alle landets kommuner er oppfordret til å ha en TISK-øvelse for å være drillet på det som er viktig i forbindelse med et eventuelt smitteutbrudd.

Smittesporing, testing og informasjon

Scenarioet som deltakerne øvde på var at det var oppdaget positiv smitte hos en elev på Rørvik skole. Kort tid etter kom det beskjed om at også en lærer ved skolen var smittet. Det ble satt kriseledelse og kommunens smittesporingsteam satte i gang sitt arbeid. Det ble dessuten gjort ekstra tiltak blant de som bemanner kommunens koronatelefon og som har ansvar for smittetesting. Det ble også jobbet med plan for informasjon til befolkningen for øvrig fra kriseledelsen. Scenarioet ble utvidet med ytterligere ett smittetilfelle. Denne gang på Val videregående skole, og det var mistanke om at de to hendelsene hadde en sammenheng.

Realistisk øvelse

Selve øvelsen gikk over to timer og var en komprimert utgave av hva som vanligvis ville skjedd i en slik situasjon. Det ble derimot god trening for alle parter. Det var kommuneoverlege Sabine Moshövel som hadde utformet scenarioet i samarbeid med en lærer og elev ved Rørvik skole som var med på øvelsen som markører. Også ledelse og en elev ved Val var involvert i spillet som markører. Det ble dermed en ganske realistisk situasjon. De som fikk mest å gjøre var smittesporingsteamet. Det er i første omgang de ansatte i kommunens HR-avdeling som driver smittesporingsarbeid, men ved en reell og større hendelse kan flere bli involvert. HR-avdelingens ansatte sa at øvelsen var veldig lærerik og at dette var veldig bra å ha med seg ved en reell hendelse. Man fikk luket bort noen problemer og satt fokus på hva man må huske på under smittesporingsarbeidet.

Fornøyd kriseledelse

Kommuneoverlege Moshövel var veldig fornøyd med gjennomføringen. Det var også den øvrige kommuneledelsen som deltok i øvelsen.

– Vi lærte mye av dette, og det var en nyttig gjennomgang, sier kommunelegen. Ordfører Amund Hellesø sa også etter øvelsen at dette var lærerikt og nyttig, samtidig så viste den at kommunen har kapasitet til å gjennomføre denne form for arbeid dersom det skulle dukke opp omfattende koronasmitte i Nærøysund.