Opphever lokal koronaforskrift

Formannskapet i Nærøysund har tirsdag 21. april opphevet den lokale koronaforskriften som blant annet medførte stenging av campingplasser, samt forbud mot visse private sammenkomster. Nå gjelder nasjonale retningslinjer og fokuset må fortsatt være høyt på å forhindre smittespredning.

Formannskapet i Nærøysund vedtok i slutten av mars en lokal forskrift som et ekstra smitteverntiltak. Forskriften omfattet blant annet stenging av campingplasser og gjestehavner, samt forbud for personer som ikke er bostedsregistrert i kommunen å overnatte i campingvogner, bobiler og fritidsbåter. Dette var en utvidelse av de nasjonale tiltakene som blant annet omfattet forbud mot overnatting på hytter utenfor egen bostedskommune. Det nasjonale forbudet på dette området ble opphevet fra mandag 20. april. Derfor var det naturlig at Nærøysund fulgte opp og avviklet sin forskrift nå.

– Selv om formannskapet i Nærøysund nå har opphevet den lokale forskriften så er det viktig at folk følger de nasjonale retningslinjene om at ikke store grupper skal samles og at en holder god avstand til hverandre, sier ordfører Amund Hellesø.

Den lokale forskriften inneholdt også et punkt om forbud mot private sammenkomster der mennesker fra ulike husstander var samlet. Når dette nå oppheves så gjelder også her de nasjonale retningslinjene om at ikke mer enn fem personer skal være samlet på et begrenset område.

Det siste punktet i forskriften var rettet mot arbeidsgivere i kommunen. Her var det pålegg om tilrettelegging for hjemmekontor og ønske om ønske om reduksjon av pendling. Også på dette punktet gjelder nasjonale retningslinjer som fortsatt legger opp til at flest mulig bør jobbe hjemmefra og unngå reising mellom regioner så langt det er mulig.