Ny Bikube under bygging

Nye Bikuben barnehage får en fin plassering på Nylandet i Rørvik.

Nærøysund kommune har i tillegg til mange egne barnehager også mange private barnehager. Kommunen er glad for at driverne av disse satser på utvikling og nybygging. Ved juletider vil kommunen få en ny barnehagebygning når Bikuben barnehage tar i bruk sitt nye bygg på Nylandet i Rørvik.

Rundt to tredeler av barnehagene i Nærøysund er drevet av private aktører, og kommunen er så heldig at de fleste av disse har satset på spesialbygde barnehagelokaler. Neste ut på dette området er Bikuben barnehage i Rørvik. De har siden oppstarten i 2007 hatt tilhold i det som opprinnelig ble bygd som en kommunal omsorgsbolig med tre leiligheter, men som er ombygd til barnehagebruk. Nå reiser det seg et nytt barnehagebygg på Nylandet i Rørvik som er spesiallaget for barnehagebruk.

– Vi gleder oss veldig til å flytte inn her. Det blir mye mer lettvint i dette bygget, sier driver og eier av Bikuben Arbeidet med innvendig arbeid i barnehagebygget er godt i gang. barnehage Heidi Bratland mens hun viser oss rundt på tomta der råbygget allerede er på plass og arbeidere fra Jome Entreprenør er i gang med innredning. Bygget har sterkt lokalt preg. Det er et elementbygg laget hos Skeiebygg på Foldereid og stort sett er det lokale entreprenører i alle ledd på byggeplassen.

Større uteområde

Bikubens nye barnehage vil være en to-avdelings-barnehage. Hver avdeling får sin fløy i bygget, samt at det blir fellesareal, garderober og personalrom i midten.

– Der vi er nå har vi litt lite uteområde, nå får vi et veldig stort og fint uteområde som er tilrettelagt for vår bruk, sier pedagogisk leder Gerd Eva Sørøy. Totalt har barnehagen fire mål med uteområde.

Bygging i rute

Barna, samt de åtte ansatte i barnehagen gleder seg til å flytte inn i nybarnehagen. Målsetningen er å være inne rundt juletider.

– Entreprenøren sier at de er godt i rute, sier Heidi Bratland.

Pedagogisk leder Gerd Eva Sørøy og eier og driver Heidi Bratland gleder seg over at den nye barnehagen begynner å ta form.