Midlertidig stenging av Val videregående skole

Kommuneoverlege i Nærøysund kommune Sabine Moshövel har i samråd med rektor Kjartan Åsebø på Val videregående skole besluttet å midlertidig stenge Val videregående skole. Dette med bakgrunn i at tre av elevene har vært i kontakt med en person fra en annen kommune med usikker smittetilstand knyttet til koronavirusutbruddet.

Foreldrene til elevene på skolen er orientert og elevene reiser hjem på torsdag. Det var sent onsdag kveld at kommuneoverlegen besluttet å midlertidig stenge skolen fram til en smittesituasjon er avklart. Stengingen gjøres som et føre var-tiltak i forbindelse med bekjempelse av smittespredning rundt koronaviruset.

Tre elever ved Val videregående skole testes torsdag etter nærkontakt med en person fra annen kommune. Smittestatus av denne personer er ukjent per i dag. En av elevene er i hjemmeisolasjon, de andre to er i hjemmekarantene inntil situasjonen er avklart. Ingen av de tre bor i Nærøysund kommune. De blir fulgt opp i samarbeid med de respektive kommuneoverleger.

Situasjonen regnes med å bli klarert over helgen hvor det tas en beslutning om skolen åpnes igjen.

Elevene på Val grunnskole har ikke vært i kontakt med disse personene, og grunnskolen er fysisk skilt fra den videregående skolen. Driften her går derfor som normalt.