Marker 17. mai på nett

Når 17. mai ikke blir som normalt har Nærøysund kommune i samarbeid med de ulike 17. mai-komiteene satt sammen et felles program som går ut på nettsiden til kommunen på nasjonaldagen. Programmet skal ha innslag fra ulike deler av kommunen.

Nærøysund kommune har tatt initiativ til en alternativ markering av nasjonaldagen i år. Alle 17. mai-komiteene er utfordret til å bidra med innslag som kan brukes på en nettsending på kommunens facebookside og på nettsiden til kommunen.

En del produseres på forhånd, mens noe lages på selve 17. mai. Det blir mye av det man en vant med på 17. mai-arrangementene, som korpsmusikk og andre kulturelle innslag, det blir tale for dagen, russen skal markere seg og det blir også innslag fra andre markeringer. Dermed får man lokal 17. mai-feiring rett til datamaskinen, nettbrettet eller smarttelefonen i år.

Rundt om i grendene har 17. mai-komiteene planlagt noen mindre markeringer. Det understrekes fra kommunens side at man ikke må glemme smittevernreglene og at det ikke samles mer enn 50 personer på arrangementene. Folk oppfordres til å ha hyggelig feiring hjemme eller sammen med en liten krets venner.

Korpsene i kommunen har planer om å spille flere steder, slik at mange vil få 17. mai-stemning hjemme hos seg selv. Blant de som helt sikkert får besøk fra korpsene er beboerne på helseinstitusjonene. Både på Kolvereid og Rørvik blir det korpsmusikk utenfor sykeheimer og omsorgsboliger.

Under kan du se hva noen av 17. mai-komiteene har planlagt på nasjonaldagen.