Livet er mer enn jobb

Strategi og samfunnssjef Camilla Vågan i Nærøysund kommune, eiendomsmegler Mats Andersen fra Eiendomsmegler1 og banksjef Sunniva Nicolaisen i Sparebank1 SMN i Ytre Namdal inviterer unge voksne til et treff torsdag 5. november på 64 grader nord i Rørvik.

– Det er viktig å ha møteplasser også på fritiden, det gjelder ikke minst unge voksne. Skal vi bli en attraktiv bo- og jobbregion må vi ha gode fritidstilbud og de som flytter hit må ha kjennskap til disse, sier strategi- og samfunnssjef i Nærøysund kommune Camilla Vågan. Utsagnet støttes av banksjef Sunniva Nicolaisen i Sparebank1 SMN. Banken og kommunen inviterer nå til After Work@64 grader Nord den 5. november.

Nærøysund kommune og Sparebank1 SMN ønsker å rette fokus på bolyst og blilyst hos unge voksne i kommunen. Derfor inviteres det til det som kalles After Work@64 grader Nord torsdag 5. november.

– Vi i banken hadde et tilsvarende opplegg i fjor, og det ble veldig vellykket. Nå har vi fått med oss Nærøysund kommune på laget. Vi har et felles mål om å få unge voksne til å bo og etablere seg i regionen, sier banksjef for Sparebank1 SMN i Ytre Namdal Sunniva Nicolaisen.

Møteplasser

Møteplasser er et stikkord i arbeidet med å få unge voksne til å bli værende i Nærøysund. Har du et nettverk i kulturlivet, idrettslag eller andre frivillige lag og foreninger er sjansen for å etablere deg i kommunen for godt betydelig større enn om du ikke deltar på aktiviteter på fritiden.

– Med arrangementet den 5. november ønsker vi å skape en møteplass som kan bidra til at unge voksne i Nærøysund får øynene opp for de mange møteplassene og aktivitetene som finnes i kommunen, sier Camilla Vågan. Noen lag og foreninger er invitert med for å fortelle om sine tilbud. Dette er også en mulighet for å bli kjent med andre unge folk som deltar denne kvelden. Arrangementet er rettet mot innbyggere i alderen 20-35 år. Både de som er oppvokst her og de som har flyttet hit for å jobbe oppfordres til å møte.

Boliger og framtiden

I tillegg til møteplasser er tilgang på bolig viktig i arbeidet med å få unge voksne til å bli boende i regionen. Banken ønsker å være en samarbeidspartner for de som er på boligjakt. På arrangementet vil både banksjefen og eiendomsmegler Mats Andersen informere om finansiering og tilgjengelighet på boligmarkedet

– Det vil bli litt faglig innlegg, men samtidig legges det opp til en uformell kveld, sier Sunniva Nicolaisen.

Fra Nærøysund kommune vil det bli informert arbeidet med samfunnsplanen. Kommunen ønsker tilbakemelding fra innbyggere i den aktuelle aldersgruppen til samfunnsplanen.

– Samfunnsplanen vil danne grunnlaget for hvordan Nærøysund vil utvikle seg i framtiden. Dersom du kommer med innspill til den så kan du være med og avgjøre hvordan det blir å bo Nærøysund i flere tiår framover, sier Camilla Vågan.

Serverer mat

Sparebank1 SMN og Nærøysund kommune håper at alle tilgjengelige plasser på arrangementet fylles opp. Det serveres mat for de som kommer, drikke betaler den enkelte selv. På grunn av koronasituasjonen er det et begrenset antall plasser. Ønsker du å være med på dette kan du melde deg på innen 3. november. Påmelding skjer via Nærøysund kommunes nettside.

Påmelding til arrangementet finner du her