Kommunen og frivilligsentralene stiller opp for korona-rammede

Assisterende kommunedirektør Roy Harald Ottesen underskrev avtalen på vegne av kommunen, mens daglig leder Ann Heidi Buvarp underskrev på vegne av Vikna frivilligsentral. Tone Iren Nygård er den som har koordinert arbeidet og mottatt skjema fra de frivillige. Daglig leder i Nærøy frivilligsentral, Torunn Neerland skrev også under avtalen, men var ikke til stede da bildet ble tatt.

Nærøysund kommune og de to frivilligsentralene i kommunen har inngått et samarbeid som skal sikre handlehjelp til innbyggere som er i karantene, isolasjon eller av andre grunner ikke kommer seg ut som følge av koronasituasjonen. Nærøysund er blant de første kommunene i landet som har formalisert et slikt samarbeid med frivilligsentralene.

Rett før helgen underskrev de daglige lederne på frivilligsentralene på Kolvereid og Rørvik samt assisterende kommunedirektør Roy Harald Ottesen samarbeidsavtalen som sikrer en løsning med at frivillige stiller opp som handlehjelp og telefonvenn i forbindelse med koronasituasjonen.

Nærøysund kommune gikk nylig ut og ba de som ville være frivillige medhjelpere i denne situasjonen om å registrere seg. Over seksti personer i alle aldre og fra mange områder av kommunen registrerte seg gjennom Nærøysund kommunes nettside.

Handlehjelp og ringehjelp

Det er Nærøy Frivilligsentral og Vikna Frivilligsentral som skal stå for den praktiske gjennomføringen med å gi de frivillige oppdrag, mens det er kommunens brukerkontor som mottar henvendelser fra innbyggere som trenger assistanse. Dette kan gjøre både på nett og telefon. I første omgang er det handlehjelp og telefonvenn som er oppgavene som frivillige skal brukes til.

De som skal være handlehjelp blir kontaktet av frivilligsentralen og sendt ut til butikkene for å hente varer. Det skal ikke være noen fysisk kontakt mellom den som er frivillig og den som det skal handles for. Dette for å unngå smitte. Varene leveres ved døra og den frivillige går unna før mottakeren åpner.

En telefonvenn skal snakke med de som sitter i karantene eller isolasjon gjennom telefon. Det finnes egne rutiner på dette, som også kan leses på www.telefonvenn.no.

Ta kontakt

De frivillige vil få epost fra kommunen med informasjon om rutinene. Deretter vil de få oppdrag fra frivilligsentralene. Det oppfordres også til at handlehjelperne gjennomgår et kort kurs om hvordan en forhindrer smitte. De frivillige har taushetsplikt og oppfordres til å opptre diskre på oppdragene for kommunen.

Nærøysund kommune er blant de første i landet som har fått til en slik formell samarbeidsavtale med frivilligsentralene og målet er at alle i kommunen som trenger hjelp til handling eller noen å prate med i denne spesielle tiden skal få det.

Kommunen håper at de som har behov for assistanse eller hjelp kontakter brukerkontoret i kommunen for å få hjelp, eller fyller ut skjemaet på hjemmesiden. Skjemaet finner du her:  https://skjema.naroysund.kommune.no/skjema/NAR139/Trenger_du_hjelp_fra_en_frivillig

Telefonnummeret til brukerkontoret er: 918 65 552

PS: Det er fortsatt mulig å melde seg som frivillig også. Du finner skjema her: https://www.naroysund.kommune.no/koronaviruset/registrer-deg-som-helsepersonell-eller-frivillig/

Nærøysund kommune og Vikna Frivilligsentral og Nærøy Frivilligsentral samarbeider om handlehjelp og telefonvenn-ordningen.