Kom med navneforslag på nybygget

BILDE: Rektor på Kolvereid skole Unni Berit Finne, biblioteksjef Gerd Torild Aune og kulturskolerektor Øyvind Nordstrand leder de tre enhetene som skal inn i nybygget på Kolvereid. Sjetteklassing Robin Tømmermo er en av elevrepresentantene i navneutvalget som er nedsatt for å finne et felles navn på bygget.

Det nye kombinerte skole/biblotek/kulturbygget på Kolvereid nærmer seg ferdigstillelse. Ettersom det inneholder så mange forskjellige aktiviteter og flere enheter settes det nå i gang et arbeid for å finne et navn på bygget som skal omfavne alle de ulike aktørene som skal holde til der.

Nybygget rommer både skole for første til sjuende trinn på Kolvereid skole, Nærøysund biblioteks avdeling på Kolvereid og Nærøysund kulturskoles administrasjon og øvingsrom. Biblioteket og kulturskolen skal også bruke bygget til konserter, forfatterbesøk, foredrag og ulike mindre forestillinger.

Skal favne bredt

Når bruksomfanget er såpass stort  er det viktig at bygget får et navn som omfavner alle som holder til der.

– Vi vet at andre steder har gitt felles navn til sine bygg. For eksempel i Grong har de Kuben og Overhalla har Horisonten. Vi ønsker også et passende navn til vårt bygg, sier rektor ved Kolvereid skole Unni Berit Finne.

Det er satt ned en arbeidsgruppe som består av både ansatte og elever ved skolen, samt en foreldrerepresentant, enNybygget er allerede tatt i bruk av Kolvereid skole og delvis Nærøysund kulturskole. I løpet av september vil også Nærøysund bibliotek avdeling Kolvereid åpne dørene.  representant fra hver av kulturskolen og biblioteket, samt kommunens kommunikasjonsrådgiver og en politisk representant. Disse hadde sitt første møte i begynnelsen av september, og der ble det bestemt at det skal settes i gang en navnekonkurranse, slik at alle som har gode ideer til hva navnet skal være kan komme med dette.

Send inn

– Bygget har en bred målgruppe, derfor ønsker vi også innspill fra hele befolkningen på hva nybygget skal hete, sier Unni Berit Finne. Arbeidsgruppen har allerede vært i kontakt med Frivilligsentralen på Kolvereid og fått dem til å informere sine brukere om konkurransen. Det er i den forbindelse satt opp forslagskasse både på Frivilligsentralen, samt på Coop-senteret på Kolvereid. Der kan alle som har forslag til navn levere dem. Det er også mulig å sende forslaget på epost. Det gjøres til skolen sekretær på epost: ingrid-anna.bratteng@naroysund.kommune.no.

Frist for innsendelse er satt til 25. september og navnet skal offentliggjøres i løpet av høsten.

Ønsker mange forslag

Navnet på bygget bør være enkelt, og gjerne ha flere betydninger. Det kan også ha en spesiell lokal forankring eller på en annen måte passe til både skole og kultur. Det viktigste er uansett at det blir et navn som folk flest vil huske og kunne assosiere med det nye kultur- og skolebygget, samt de tjenestene som finnes der.

Navnekomiteen vil ha så mange forslag som mulig og håper at flest mulig bruker kreativiteten sin for å sørge at nybygget får et passende navn.