I år blir UKM digital

UKM står for Ung Kultur Møtes. I år vil unge kulturutøvere i Nærøysund møtes virtuelt når UKM 2021 blir i digital utgave.

Selv om vi er midt i koronapandemien ønsker Nærøysund kommune å gjennomføre UKM. Det skjer ikke på tradisjonelt vis med publikum til stede, men i en digital utgave.

– Vi skal gjennomføre UKM i Nærøysund som en digital TV-sending med innslag som viser allsidigheten av kulturen blant barn og unge i kommunen vår, sier Maren Grønli Berg, som er UKM-ansvarlig i Nærøysund.

Alle typer kultur

Som vanlig er det mulig å melde seg på UKM med sang, musikk, dans, kunst, håndarbeid, teater, revy, mat, dikt og hva det måtte være innen kulturfeltet.

– Meld deg på innen 1. mars. Det gjør du via ukm.no/naroysund, opplyser Maren Grønli Berg, som legger til at i tillegg til å få med de som skal vise fram sine kulturinnslag så trengs også de som kan hjelpe til med å gjennomføre sendingen.

– Vi trenger de som kan filme, fotografere, være scenecrew og ellers bidra med gjennomføringen, sier Maren.

Gjør opptak

Det vil bli lagt opp til opptak fra scenen både i Nærøysund kulturhus og andre steder. Det satses på at det skal bli en god og underholdende sending som både skal få fram de dyktige aktørene og bli en hyggelig stund for de som deltar og ser på.

– Det er vi som arrangerer UKM som skal filme og lage videoen, så ingen trenger å gjøre egne opptak, sier Maren Grønli Berg. Film og video er for øvrig også en kategori som kan være med i UKM, så dersom noen har laget, eller vil lage en film som passer inn kan den også være med i sendingen. UKM-ansvarlig Maren legger til at de som melder seg på blir kontaktet for nærmere informasjon om når opptakene skal foregå. Målet er å gjennomføre opptakene i løpet av mars og april. Sendingen vil bli tilgjengelig i løpet av våren. Det vil komme nærmere beskjed om når det skal skje.

Påmelding her