Husk dugnadsånden i nyttårshelga

Selv om fyrverkeriet markerer at vi går inn i 2021 så må vi ikke slutte med den gode dugnadsånden nærøysunderne har lagt ned gjennom 2020 for å holde koronasmitten lav i kommunen.

Vi er straks inne i det siste døgnet av 2020, et år som har går ned i historien som et meget spesielt år. Selv om vi kan se bedring i det fjerne når vaksinene nå tas i bruk er det ikke tiden for å senke skuldrene nå som vi går inn i 2021. Alle må fortsatt tenke smittevern og være forsiktig i nyttårshelga og tiden framover for å bidra til fortsatt lav smitte i Nærøysund.

I julehelga har det vært noen tilfeller av bekreftet koronasmitte i Nærøysund. Dette har gitt oss en påminner om at vi fortsatt må ha høyt fokus på smittevern og at alle må bidra til at det ikke blir store smitteutbrudd i vår kommune og region i tiden framover.

Når vi nå går inn i nyttårshelgen ønsker ledelsen i Nærøysund kommune igjen å minne om at alle må bidra på dugnaden med å holde smitten nede. Vi må alle sørge for å ha færrest mulig nærkontakter samt generelt holde avstand til andre personer enn de du bor sammen med til daglig. Du må også fortsatt ha god fokus på hånd- og hostehygiene samt teste deg og holde deg hjemme om du har symptomer som kan være koronarelatert.

Rolig nyttårsfeiring

Den kommunale kriseledelsen i Nærøysund var samlet i møte onsdag 30. desember, blant annet for å få en oversikt etter smittetilfellene i jula. Det er fortsatt ikke innført egne tiltak i Nærøysund utover de nasjonale retningslinjene. Når hverdagen begynner over helgen vil kommunale tjenester som skoler, barnehager, helsetjenester og aktivitet på rådhusene ha samme tiltak som før juleferien. Det er derimot en sterk oppfordring fra kommunens ledelse at innbyggerne i Nærøysund bidrar til at det ikke blir noen smitteoppblomstring i kommunen på nyåret. Det oppfordres derfor til en rolig nyttårsfeiring og at rådene om smittevern følges.

Når skoler og barnehager åpner opp etter ferien på mandag vil det være ekstra mye fokus på å holde elever og barnehagebarn i de oppsatte kohortene. Dette er et tiltak for å unngå nedstenging av skoler og barnehager og en eventuell smitteoppblomstring.

Snart vaksinering

Det vil bli oppstart av vaksinering i Nærøysund på nyåret. Det er ennå ikke klart hvilken dato den første dosen skal settes, men det vil etter planen skje ganske snart på nyåret. Nasjonale myndigheter har opplyst at Nærøysund vil få 35 doser i første omgang. Det er også sagt at det vil komme tilsvarende antall i ukene framover. Utstyret utover selve vaksinene er kommet på plass i kommunen. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om vaksinering etter hvert som vi får oppdatering fra sentrale myndigheter.