Holder avstand - men holder hjulene i gang

Etter to uker med unntakstilstand så går driften av Nærøysund kommune etter de planene som foreligger. Det gjør at det meste av virksomheten opprettholdes takket være dyktige medarbeidere som står på i en hverdag som slett ikke er som den pleier å være.

Lærere som underviser barn på hjemmeskole i mange ulike hjem via internett. Helsearbeidere som må ta enda flere forholdsregler enn vanlig på institusjoner som er helt tomme for besøkende. Kontoransatte som har hjemmekontor og holder kontakt med sine kolleger på videokonferanse. Renholdspersonell som må følge nye rutiner for å hindre eventuell smittespredning. Dette har vært hverdagen for Nærøysunds rundt 1000 ansatte i to uker, og det vil nå i alle fall pågå fram til over påske.

Skryter av de ansatte

– Jeg vil gi en stor ros til våre ansatte som har gjort en fantastisk jobb i denne situasjonen og som gjør alt de kan for å bidra til å forhindre smittespredning i kommunen, sier kommunedirektør Hege Sørlie.

Sørlie får støtte av sine nærmeste ledere i at alle ansatte gjør en god jobb og holder hjulene i gang i en utfordrende tid.

– Jeg er stolt og rørt. Ansatte i skolen har bretta opp ermene og tatt utfordringen på strak arm!! I samarbeid med foreldre, og ikke minst med så mange flinke og arbeidssomme elever, så går det utrolig bra, sier kommunalsjef for Oppvekst og familie Kirsti Sandnes Fjær.

Kommunalsjef for Helse og velferd Marit Pedersen følger opp og sier at helsetjenestene går som planlagt under de forholdene som er.

– Jeg ønsker å takke alle for en god innsats. Det gjelder i hele organisasjonen. Dette har gått veldig bra så langt, sier Pedersen.

Ingen påviste smittede

Denne uken ble det klart at regjeringen opprettholder tiltakene rundt koronasituasjonen fram til 13. april i første omgang. Det vil si at vi vil gå inn i en veldig annerledes påske for oss alle.

Status i Nærøysund er at så langt er ingen bekreftet smittet. Vel seksti personer er testet. I hovedsak er dette ansatte i helsevesenet og folk i utsatte grupper. Dette er med bakgrunn i sentrale myndigheters retningslinjer om at ikke alle kan testes. Grunnen til dette er blant annet begrenset tilgang på smittevernutstyret som må brukes ved testing, samt kapasiteten på laboratoriene som skal utføre testene.

Hold fokus

Men vi minner på at ingen bekreftede smittende slett ikke betyr at en skal senke skuldrene og leve som normalt. Selv om ingen har fått påvist koronaviruset i Nærøysund så utelukker ikke dette at det kan være smitte i omløp også her. Symptomene på covid-19 oppleves forskjellig fra person til person. En person som er smittet kan bare ha lettere symptomer, men er likevel en fare for andre ved at smitte kan spres. Derfor må vi fortsatt huske å ta våre forholdsregler.

De viktigste av disse er:

Hold avstand til andre – minst en meter ute og to meter innendørs

Unngå store folkeansamlinger – helst ikke mer enn fem personer om gangen utenom nær familie

Hold deg mest mulig hjemme sammen med egen familie og begrens omgangskretsen

Husk god håndhygiene og god hostehygiene

Hold deg hjemme dersom du har symptomer som kan være koronasmitte – det gjelder også om du bare føler deg litt forkjølt.

Sett deg inn i myndighetenes råd og retningslinjer som du blant annet kan finne her: https://helsenorge.no/koronavirus

Vi minner om at alle fotballbaner og idrettshaller er stengt. Hold også avstand til andre når du er ute og går tur i helga.