Har du tatt tre vaksinedoser? Da trenger du ikke PCR-test

Nye nasjonale retningslinjer medfører at mange som får positivt utslag på en hurtigtest for korona ikke trenger å ta en PCR-test for å bekrefte denne. Det gjelder de som har fått tre doser vaksine, eller to dose vaksine, og som har gjennomgått covid-19 de siste tre månedene.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Fram til nå har alle som har fått en positiv hurtigtest vært nødt til å følge opp denne med en såkalt PCR-test på teststasjonen. Denne har blitt analysert på laboratorium. På grunn av stort smittetrykk og begrenset testkapasitet er det fra nå innført nye nasjonale retningslinjer rundt PCR-testing. PCR-testing er ikke lenger hovedregelen når du tester positivt på en hurtigtest.

Disse gruppene skal ikke lenger følge opp positiv hurtigtest med PCR-test:

• De som har fullført vaksineprogrammet, og tatt en tredje dose.
  • De som har to doser og har gjennomgått covid-19 de siste tre månedene.

Det er fortsatt noen grupper av befolkningen som anbefales å ta PCR-test på teststasjonen. Tester du positivt med selvtest skal du derfor fortsatt ta en PCR-test dersom:

• Er uvaksinert eller delvaksinert uten oppfriskingsdose og har behov for koronasertifikat.
  • Er mellom 0 til 16 år
  • Er organtransplantert eller har varig eller midlertidig svekket immunsystem.

Bekreftende PCR-test anbefales også til personer som søker helsehjelp og hvor bekreftelse har konsekvens for videre utredning og behandling.

Dersom du tester positivt på en hurtigtest må du melde fra om dette til kommunen med å bruke denne lenken: