Felles dugnad for trøndersk næringsliv

Trøndelag fylkeskommune offentliggjorde før helga støtteordningen BIO Trøndelag. Denne skal være en hjelpepakke til småbedrifter og enkeltpersonsforetak som har utfordringer som følge av koronaepidemien.

Koronapandemien har ført til en krevende markedssituasjon for næringslivet. Regjeringen har satt inn en rekke tiltakspakker for å unngå unødvendige oppsigelser og konkurser i levedyktige bedrifter som rammes av akutt inntektssvikt.

Nærmere om ordningen:

Gjennom ordningen BIO Trøndelag 2020 (Bedriftsintern opplæring) kan småbedrifter og enkeltpersonsforetak søke om støtte til kompetanseheving for å møte omstillingsbehov som følge av koronasituasjonen. I 2020 prioriteres bransjer innenfor verdiskapingsstrategien som er spesielt rammet av koronasituasjonen. Eksempler på slike bransjer er opplevelsesnæringene herunder reiseliv, kulturnæringer og småskalamatprodusenter samt mat- og restaurantbransjen i Trøndelag.

Bedriftene kan få tilskudd til kostnader knyttet til opplæring, lønnsutgifter og andre dokumenterte utgiftsbehov til deltakerne i opplæringsperioden.

Fylkesutvalget behandlet tirsdag 24.03 sak om ordningen. Det er nå utarbeidet og godkjent nærmere retningslinjer til BIO Trøndelag 2020.

Mer om ordningen kan du finne her: