Åpner haller og lokaler for organisert trening

Både idrettshaller og kulturhus i Nærøysund har vært stengt i forbindelse med koronasitasjonen. Nå åpner byggene igjen for organisert trening og øving. Dette må skje i tråd med de nasjonale smittevernreglene.

Flere kommunale bygg har vært stengt som følge av tiltakene med koronasmitte. Nå letter Nærøysund kommune opp slik at lokale lag og foreninger som bruker byggene til trening og øving kan komme tilbake.

Idrettshallene

Kommunen har vært i dialog med idrettslagene og blitt enig om en løsning med bruk av idrettshallene på Kolvereid og Rørvik. Denne innebærer at garderobene fortsatt er avstengt, men selve hallflatene kan benyttes.

De ulike særidrettsforbundene har utarbeidet retningslinjer for sine idrettsgrener. Disse må følges av idrettslagene som bruker hallene til trening.

Når det gjelder svømmehallene har Rørvik svømme- og livredningsklubb ønsket å gjenoppta treningene. Dette får de mulighet til i Rørvikhallen. Det skjer også under særlige retningslinjer. Det blir ikke åpning av svømmehallene på Foldereid og Kolvereid før sommerferien. Det blir dessuten kun organisert svømmetrening i Rørvikhallen, den blir ikke åpnet for folkebading ennå. Det blir heller ingen skolesvømming resten av skoleåret.

Åpner for øvelser i kulturhuset

Kommuneledelsen har også bestemt at kulturbygg som har vært stengt igjen kan brukes til øvelser for kor og korps som bruker disse. Det gjelder i hovedsak Nærøysund kulturhus på Kolvereid. De som tidligere har bruk dette til øvinger kan gjenoppta øvelsene med samme avtaler som tidligere, men også her må smittevernregler om blant annet avstand og hygiene følges.

Det blir ingen kinovisning i kulturhuset på denne siden av sommerferien.

All leie av kommunale bygg må avklares gjennom kommunens servicekontor.

Rådhusene

Når det gjelder rådhusene så vil disse fortsatt ha stengte ytterdører, men det er mulig å gjøre avtale for personlig møte med saksbehandler eller andre på kontorene. Det gjelder også for Nav Nærøysund.

Det jobbes men en ny løsning for digital besøksregistering ved rådhusene. Denne vil etter planen iverksettes i midten av juni. Da vil det bli nye rutiner ved besøk på rådhusene.