Vaksinedose 3 til personer med nedsatt immunforsvar

Regjeringen har bestemt at personer med alvorlig svekket immunforsvar skal få tilbud om en 3. dose koronavaksine. De dette gjelder i Nærøysund kan kontakte kommunens koronatelefon for å avtale vaksinering.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Pasienter med alvorlig svekket immunforsvar har dårligere immunrespons (oppnår lavere grad av beskyttelse) etter vaksinasjon med koronavaksiner. De samme gruppene har også høyere risiko for å bli alvorlig syke dersom de smittes med koronaviruset. Flere studier viser at enkelte av disse kan få en bedre immunrespons (bedre beskyttelse) ved at de får en tredje vaksinedose.

FHI har laget en oversikt over hvilke grupper med svekket immunforsvar som kan få dose 3 med koronavaksine. I tillegg er det utarbeidet en liste over medisiner med betydelig immundempende virkning som gjør at brukerne anbefales 3. dose med koronavaksine.

Oversikt over hvem som anbefales en tredje dose finner du her:

Enklere tilgang til 3. dose for personer med nedsatt immunforsvar - FHI

Ring koronatelefonen for vaksinering

Innbyggere i Nærøysund som tilhører en eller flere av disse gruppene, eller som bruker noen av medisinene på listen, kan kontakte kommunene koronatelefon for å avtale vaksinering. Det er viktig å framvise dokumentasjon på at man tilhører en av gruppene, eller bruker noen av medisinene på listen. Hvilken dokumentasjon som kreves går fram i lenka over fra FHI.

Nummeret til Nærøysund kommunes koronatelefon er 480 23 143