Status rundt koronasituasjonen i Nærøysund

Det er i løpet av uke 52 påvist ni positive koronatilfeller i Nærøysund. Flere av tilfellene kommer som følge av reiser i jula. Vi minner samtidig om at fra og med 6. januar gjennomføres all vaksinering i Nærøysund på Kolvereid. Da anbefales de som er over 45 år å komme på dropp-inn-vaksinering om det har gått lang nok tid etter forrige dose.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Blant de ni positive tilfellene som er påvist i uke 52 er det for første gang påvist omikron-smitte i Nærøysund. Dette smittetilfellet har kommet via reise i utlandet. Det er god oversikt over nærkontakter og alle disse er i karantene.

I uke 51 ble det påvist ett tilfelle av koronasmitte i Nærøysund.

Vaksinering

Fra og med nyttår samles all koronavaksinering i Nærøysund på ett vaksinesenter. Det blir på Nærøysund kulturhus på Kolvereid. I forbindelse med utsendelse av SMS med påminnelse om vaksinering er det noen som har fått melding om at vaksinering skjer på Rørvik. Det stemmer ikke, all vaksinering skjer på Kolvereid i tiden framover. Det sendes ut ny SMS med riktig informasjon

Nærøysund har god tilgang på vaksiner, det er derfor åpnet for dropp-inn-vaksinering for alle over 45 år som har fått andre dose for minst 20 uker siden på torsdagene 6. og 13. januar. Vaksinesenteret har åpent mellom 11.00 og 18.30.

– Vi har tilgang på vaksine fra både Moderna og Pfizer. Vi håper å få vaksinert alle over 45 år innen første halvdel av januar, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Testing

Nærøysund kommune får en del henvendelser fra folk som ønsker å teste seg i forbindelse med reise til utlandet. Nærøysund kommune har ikke nok hurtigtester eller ressurser for å gjennomføre denne form for testing. De som ønsker en koronatest i forbindelse med utenlandsreise må ta kontakt med en privat aktør som tilbyr dette.

For øvrig følger Nærøysund kommune de testrutinene som nasjonale myndigheter har lagt opp til, blant annet i forbindelse med skolestart.

Det minnes samtidig om at dersom du eller ditt barn tester positivt på en hurtigtest kan du nå registrere dette via KS sin svarløsning:

Kommuneoverlegen takker

Kommuneoverlege Sabine Moshövel vil benytte årets siste oppdatering på koronasituasjonen i Nærøysund til å takke innbyggerne for at de har vært samarbeidsvillige og har gjort som de har blitt bedt om. Dette gjelder både i forbindelse med de smitteutbruddene som har vært gjennom året, og i forbindelse med vaksinering og generelt smittevernsarbeid.

– Jeg er veldig fornøyd med hvordan folk i Nærøysund har taklet denne situasjonen, sier kommuneoverlegen som samtidig ønsker alle et godt nyttår.