Oppdatering på koronasituasjonen i Nærøysund

Nærøysund kommune har torsdag fått bekreftet ett nytt tilfelle av koronasmitte. Dette er nærkontakt av vedkommende som fikk bekreftet smitte på onsdag. Nærøysund kommune oppfordrer fortsatt alle til å teste seg ved symptomer på smitte. I tillegg er det viktig å følge smittevernreglene.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Kommunen har fått bekreftet at en nærkontakt er smittet. Kommuneoverlege Sabine Moshövel utelukker ikke at flere kan ha blitt smittet i forbindelse med tilfellet som ble kjent onsdag.  Totalt er nå 21 personer i karantene i Nærøysund. Det er ventet prøvesvar i løpet av fredag på disse. I tillegg er barn og ansatte småbarnsavdelingen på Nøtteliten barnehage på Kolvereid satt i ventekarantene.

Test deg ved symptomer

I løpet av torsdag er det tatt over 100 koronatester i Nærøysund. Oppfordringen er fremdeles at alle som har symptomer som kan skyldes koronaviruset melder seg til testing. Dette gjelder også ved milde symptomer. Det vil i tillegg til ordinære åpningstider på teststasjonene på fredag være åpent for testing på førstkommende søndag. Da holder teststasjonen på Rørvik åpent.

I forbindelse med smittesporingen er det avdekket at smittede har vært på følgende butikker i disse tidsrommene:

Coopsenter på Kolvereid (COOP Extra og Soria Moria) onsdag 12. mai kl. 11-13

Rema 1000 på Rørvik 12. mai kl. 15-16 og 15. mai kl. 14.30-15.30

De som har vært på disse stedene i de aktuelle tidspunktene må være ekstra oppmerksom på symptomer og ha lav terskel for testing

Husk smitteverntiltak

– Vi har fått oversikt over nærkontaktene til de smittede, men det er fortsatt uavklart hvor smitten har kommet fra. Det er derfor viktig at alle holder høyt fokus på smittevern. Det gjelder fortsatt å holde avstand til andre, bruk munnbind der det ikke er mulig å holde god nok avstand og tenk hånd- og hostehygiene. Sist, men ikke minst er det viktig at du tester deg dersom du har symptomer som kan være fra korona, sier ordfører Amund Hellesø.

Se mer om symptomer og testing på helsenorge.no:

Bestill koronatest her: