Oppdatering angående påvist smitte i Nærøysund kommune

Som tidligere opplyst er det torsdag 18. mars kommet melding om et positivt tilfelle av koronasmitte i Nærøysund. Som følge av dette er 80 personer testet og satt i ventekarantene.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Vi avventer nå svar på disse testene. Det er hovedsakelig elever ved tredje klasse på Rørvik skole og elever ved en klasse på Ytre Namdal videregående skole som i tillegg til nærkontakter er testet. Totalt dreier det seg om 80 personer som er testet og dermed satt i ventekarantene til svar foreligger. Testene vil bli sendt til analyse i dag, med forventet svar i løpet av helgen.

Vi har kontroll

– Vi mener at vi har god kontroll over situasjonen. Vi har oversikt over personens nærkontakter og har vært i kontakt med alle disse. De har fått beskjed om å teste seg, sier kommuneoverlege i Nærøysund Sabine Moshövel. Det jobbes med å finne smitteveien, men mest sannsynlig kommer den fra en kommune på Østlandet.

Ingen egne tiltak nå

Nærøysund kommunes kriseledelse følger situasjonen tett. Det vil ikke bli innført særskilte tiltak i Nærøysund som følge av dette smittetilfellet. Det betyr at planlagte arrangement de kommende dagene kan gjennomføres med de smittevernråd som foreligger.

– Vi oppfordrer folk til å følge de nasjonale smittevernrådene og retningslinjene som tidligere. Det er viktig å huske på god hånd- og hostehygiene, ha færrest mulig nærkontakter og sørg for å bli testet og holde deg hjemme dersom du har symptomer på koronasmitte, sier ordfører Amund Hellesø.