Nærøysund kommune innfører tiltak for å begrense smittespredning

Etter dagens tilfelle av koronasmitte der smittevei fortsatt er uavklart innfører Nærøysund kommune tiltak for å begrense smittespredningen.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Kommuneoverlegen har sammen med kommunal kriseledelse søndag kveld innført nye tiltak for å unngå ytterligere smittespredning.

Dette gjøres etter at det søndag ble avdekket et nytt smittetilfelle av koronaviruset. Det jobbes fortsatt med å utrede smitteveien for denne og om det har en sammenheng med de andre tilfellene som ble påvist før helgen.

Alle kjente nærkontakter av smittetilfellet som ble avdekket på søndag settes i karantene. Smittesporingen er i full gang. Det er utført 17 hurtigtester. Ingen av disse har påvist smitte. Vi avventer nå svar på ordinære tester. Det fortsettes med utvidet testing på mandag.

De tiltakene som innføres gjelder i første omgang til 28. mars 2021:

• Det innføres rødt nivå på alle skoler i kommunen i uken fram mot påskeferien. Dette medfører at noen av skolene vil ha stengt på mandag 22. mars for å kunne forberede rødt nivå.
    •  Gravvik oppvekstsenter, Kolvereid skole, Nærøysundet skole, Rørvik skole og Austafjord skole har stengt på mandag på grunn av dette.
    • Foldereid skole, Val grunnskole og MAKS – voksenopplæringen vil gå rett i rødt nivå fra mandag morgen. Det vil si at elevene møter som vanlig.
    • Heimtun barnehage, Bikuben barnehage og RIL-barnehagen vil være på rødt nivå. De øvrige barnehagene holdes på gult nivå. Heimtun og Bikuben barnehage holder stengt på mandag for å forberede rødt nivå. RIL-barnehagen har åpent for barn av foreldre i samfunnskritiske stillinger på mandag.
    • På rødt nivå anbefales foreldre selv å sørge for skyss for barna.
    • Ytre Namdal videregående skole har rødt nivå og har digital undervisning for sine elever.
    • Val videregående skole har forsterket gult nivå.
    • Nærøysund kulturskole blir stengt førstkommende uke.

• Idrettshaller, offentlige svømmebasseng og treningssentre holdes stengt. Fysioterapibehandling gjennomføres som planlagt. Idrettshallene holdes åpent for skolebruk.
  • Alle arrangement, møter og sammenkomster med mer enn ti personer avlyses inntil videre.
  • Det oppfordres til hjemmekontor for alle som kan ha det. Møter bør gjennomføres digitalt.
  • Legekontorene vil være stengt for ordinære konsultasjoner. Legevakt vil være åpen, det er mulig å få konsultasjoner over telefon/nett.
  • Ved 1-til-1 behandling (som frisør, fysioterapeut o.l.) skal det brukes munnbind.

Alle skal følge gjeldende nasjonale retningslinjer og anbefalinger

Ha spesielt fokus på disse anbefalingene:

• Begrens antallet sosiale kontakter til et minimum
  • Bruk munnbind på steder der det ikke er mulig å holde mer enn to meter avstand til andre.
  • Last ned og ta i bruk smittesporingsappen
  • Test deg og hold deg hjemme om du har symptomer på koronaviruset.

Jeg har stor forståelse for at mange av dere er bekymret for den situasjonen vi nå opplever i kommunen. Dette er helt naturlig.