Må prioritere bruk av hurtigtester for håndtering av smitteutbrudd i helsetjenesten

Nærøysund kommune har for tiden en knapphet på hurtigtester. Samtidig er det avdekket noe smitte innen helsesektoren. Det er derfor nødvendig å prioritere bruken av hurtigtester, slik at de testene vi har brukes innen helse og på folk som har symptomer.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

Det ble avdekket smitte hos 5 ansatte og 2 beboere på Nærøy bo- og behandlingssenter på torsdag. De nærmeste pårørende er varslet, det gjennomføres testregime på NBBS. Sykehjemmene er ikke stengt for besøk, men besøkende skal bruke munnbind, og besøk må gjennomføres på rommene. Vi beklager at denne informasjon har blitt avglemt i forbindelse med at mye annen informasjon som skulle ut på nettsidene.

I tillegg er det søndag avdekket smitte hos to ansatte i hjemmetjenesten i Rørvik. Det jobbes med kartlegging og informasjon til brukere og andre ansatte.

Totalt har 163 personer testet positivt med PCR i uke 3.

Samtidig er Nærøysund kommune i samme situasjon som flere andre kommuner i Trøndelag at det for tiden er et begrenset lager med hurtigtester og at analysekapasiteten er på PCR testene begynner også å bli knapt.

Vi ber alle om å hente bare det helt nødvendige antall tester enn du trenger. Ta en test og ikke bruk flere for å bekrefte eller avkrefte, og følg bruksanvisning nøye. Det er viktig at man avleser testen til riktig tidspunkt for å unngå feil svar. Testene skal ikke utsettes frost.

Både kommunene og Statsforvalteren jobber med å skaffe flere hurtigtester. Det er ventet en ny forsyning hurtigtester i løpet av kommende uke men datoen er usikker. Inntil da er det nødvendig å gjøre prioriteringer.

Derfor prioriteres personer innen kritiske samfunnsfunksjoner og helsetjenestene, samt personer som har symptomer på korona kan få utdelt hurtigtest. Andre, blant annet de som ønsker å teste seg ut av karantene, blir ikke prioritert.

Hva skal du gjøre når du er husstand eller nærkontakt og utvikler symptomer?

Test deg med PCR på teststasjonen hvis du ikke er vaksinert med 3 doser vaksine og hold deg i isolasjon inntil testsvar. Testen blir da registrert hos Helsenorge og vil gi grønt koronasertifikat. Er du vaksinert med 3 doser, ta hurtigtest og hopp over PCR (du vil uansett ha gyldig koronasertifikat). Registrer positiv hurtigtest inn på kommunens side, det vil være viktig for å holde en viss oversikt over smittesituasjonen.