Koronastatus i Nærøysund etter uke 6

I løpet av uke 6 ble det registrert i underkant av 500 positive kronatester i Nærøysund. Selv om samfunnet i stor grad har åpnet opp anbefales alle som tester positivt å registrere dette hos kommunen.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

– Vi hilser lettelsene i tiltakene velkommen, men ber folk å fortsatt ta hensyn til andre som kan være sårbare for alvorlig sykdomsforløp og ansatte i helsetjenesten slik at de kan være i arbeid mest mulig. Det anbefales derfor fortsatt at både pasienter, brukere og pårørende bruker munnbind i kontakt med helsetjenesten (gjelder ikke brukere i sitt eget hjem). Vi ber alle som er i venterom til legekontorene og legevakt å bruke munnbind spesielt når man selv har symptomer som kan være relatert til Covid-19, sier kommuneoverlege Sabine Moshövel.

Smittesituasjon

Nærøysund kommune har fortsatt økning i smittetall. Økningen er på rundt 20 prosent i uke 6 i forhold til uke 5. Det er ikke like stor økning som fra uke 4 til uke 5, da det var mer enn en dobling av antall innmeldte selvtester.

Det er i underkant av 500 personer som har testet positivt i uke 6. Kommuneoverlegen setter stor pris på at de som tester positivt med selvtest fortsatt registrerer seg.

– Dette gir en god generell oversikt over hvor smittetrykket er størst særlig når det angis arbeidsplass og skole/barnehage. Det er ikke nødvendig å registrere nærkontakter, sier kommuneoverlegen.

Det forventes fortsatt høyt smittetrykk og sykefravær de nærmeste ukene både i private bedrifter og det offentlige. Hvis FHI sine prognoser med 3 millioner smittede i Norge slår til er Nærøysund kommune ikke kommet til smittetoppen ennå, men det nærmer seg. Trolig vil de neste 2-3 ukene gå med forventet reell smitteøkning før smitten vil avtar gradvis.

Vaksinering:

Vaksinering foregår nå på apotekene på Rørvik og Kolvereid  og massevaksinering er avsluttet.

Det er satt 20 685 vaksinedoser hittil i kommunen: 94,7% av alle over 16 år tok 1. dose vaksine, 92,8% av alle over 16 tok 2. dose vaksine. Kumulativt for hele befolkningen tok 81% dose 1, 75,7% dose 2 og 59,2% tok dose 3).

I gruppen 45+ ligger andel på 3. dose på over 90%. Andelen er lavest i gruppe 45-54 år, som også ligger litt under 90% for dose 1 og dose 2.

Mange i de litt yngre aldersgrupper som er smittet i den siste smittebølgen kan ikke ta dose 3 før om noen uker.