Åpner for gruppetrening på treningssenter og svømmehall

Formannskapet i Nærøysund kommune har besluttet at det åpnes for at det kan gjennomføres gruppetreninger på treningssentrene i kommunen. Samtid åpnes også svømmehallene til samme retningslinjer som før jul, noe som innebærer at det kan gjennomføres gruppetimer for de som pleier å ha det i varmtvannsbassenget.

(NB: denne saken er ikke lenger helt ny - og kan inneholde utdatert informasjon. Se her for oppdatert informasjon)

De nye reviderte tiltakene mot koronasmitte som regjeringen presenterte denne uken lempet på muligheten til å gjennomføre organisert fysisk gruppeaktivitet for voksne dersom smitteverntiltak gjennomføres. Formannskapet i Nærøysund diskuterte i sitt møte på onsdag om det skulle gjøres lokale endringer på dette området. Da ble det vedtatt å lette opp på et par områder. Blant annet gis det nå mulighet for å gjennomføre organiserte gruppetreninger på treningssentrene i Nærøysund for alle aldersgrupper. Dette må gjøres med utgangspunkt i Virkes bransjestandard. Det vil blant annet si med minst to meters avstand mellom deltakerne ved aktivitet med høy intensitet og en meter ved lav intensivitet.

Formannskapet åpnet også for at svømmehallene åpnes med samme retningslinjer som gjaldt før jul. Dette innebærer blant annet at organisasjonene LHL og revmatikerforeningen kan gjenoppta sine gruppetreninger i varmtvannsbassenget. Også her må smittevernreglene følges.

Begrunnelsen for at disse lokale tilpasningene gjennomføres er det lave smittetrykk som er i Nærøysund for tiden. Dersom dette endrer seg igjen vil det raskt bli innført endringer i de lokale tiltakene.