Tiltak mot smitte av koronavirus

Nærøysund kommune følger regjeringens råd og retningslinjer i forbindelse med bekjempelse av Covid-19-viruset, også kalt koronaviruset. Dette medfører at alle barnehager og skoler stenges. Det fører også til stenging av alle idrettshaller, kulturbygg, bibliotek og svømmebasseng. Det innføres besøksbegrensning på rådhusene, og ansatte som har mulighet til dette har hjemmekontor.

Etter nye nasjonale retningslinjer har kriseledelsen i kommunen hatt møte og lagt et grunnlag for kommunens forebyggende arbeid mot spredning av koronaviruset.

Per 12. mars klokken 18.00 iverksettes følgende tiltak som gjelder inntil 26. mars klokken 24.00. Tiltakene kan bli forlenget.

Skoler og barnehager

Skoler og barnehager stenges etter myndighetenes krav. Foreldre oppfordres til å skaffe barnepass selv. Skoler og barnehager vil være åpne for barn av foreldre og foresatte som har behov for tjenesten, fordi de utfører samfunnskritiske arbeidsoppgaver.

Helsevesenet

Onsdag gikk det ut informasjon om besøksbegrensninger på kommunens helseinstitusjoner og omsorgsboliger. Dette videreføres og regjeringens krav om adgangskontroll på helseinstitusjoner innføres. Dette for ivareta smittevern i helseinstitusjonene og personer som har risiko for å være smittet skal avvises fra helseinstitusjonene.

Rådhus

Det innføres besøksrestriksjoner på rådhusene for å unngå smittespredning. Bare de som har ytterst nødvendige behov for besøk bør ta turen til kommunehusene. Dette gjelder også ved Nav Nærøysund.

Kontakt med kommunen gjøres primært med telefon/internett.

Nærøysund kommune vil oppdatere med ny informasjon daglig.

Se for øvrig regjeringen og helsemyndighetenes retningslinjer under: