Letter opp – men hold fokus på smittevern

Både nasjonalt og lokalt ses det på endringer i koronatiltakene. Selv om det nå lettes noe opp så er det fortsatt viktig å ha fullt fokus på tiltak for å begrense smittespredning.

Mandag starter barnehagene opp igjen, uka etter er elevene på småskoletrinnet på plass. Dette gjøres med stort fokus på smittevernarbeid, ansatte og barn i barnehager og skoler vil ha en helt annen hverdag enn tidligere. I Nærøysund har ansatte i barnehager planleggingsdag på fredag for å forberede gjenåpning

I løpet av de kommende ukene vil blant andre frisører, fysioterapeuter og andre som har vært nødt til å holde stengt for å hindre smittespredning kunne åpne igjen. Også her vil det komme veiledere på hvordan en skal holde på smittevernarbeidet.

Fotballbaner

Dette er første steg på veien mot lettelse på koronatiltakene. Men langt fra noe frislipp. Fortsatt må alle ha høyt fokus på smitteverntiltak. Alle må fortsatt holde avstand, holde god hånd- og hostehygiene samt holde fokus for å unngå å bli smittet eller eventuelt smitte andre.

Lokalt vil det også skje noen endringer i tiltakene framover. Kommunen er i dialog med ledelsen i de største idrettslagene samt deres fotballgrupper for å se på muligheten for å gjenåpne fotballbaner. Det kan skje over helgen. Det finnes nasjonale retningslinjer på hvordan banene skal brukes, og det må bare skje trening i organiserte former i regi av idrettslagene. Endelig informasjon om når og hvordan banene åpnes opp kommer over helga.

Samtidig vil idrettshaller og svømmehaller holde stengt som før.

17. mai

Nærøysund kommune jobber også med å komme i dialog med samtlige 17. mai-komiteer i kommunen for å avklare en løsning på hvordan nasjonaldagen skal markeres lokalt. Her er det også ventet nasjonale retningslinjer på fredag.  Det vil bli klart i løpet av neste uke hvordan opplegget for 17. mai blir i Nærøysund

Når det gjelder arrangement utover sommeren har ikke kommunen fått avklart hva som skjer med dem. Nasjonale myndigheter har signalisert at det kommer retningslinjer på dette området i starten av mai.

Hytter og camping

Det nasjonale forbudet mot å overnatte på fritidseiendommer i kommuner man ikke er bostedsregistrert i oppheves førstkommende mandag. Det gjelder for hytter også i Nærøysund, men formannskapet i kommunen vedtok 31. mars en egen forskrift som også omfattet stenging av campingplasser og forbud mot å overnatte i bobil og campingvogn i kommunen for de som ikke er bostedsregistret her. Den lokale forskriften omfattet også stenging av gjestehavner. Dette vedtaket gjelder fram til det blir opphevet av formannskapet igjen. Formannskapet skal behandle dette på sitt møte tirsdag 21. april.