Taushetsplikt og samhandling

Taushetsplikten er til for å verne om den enkeltes rett til personvern og for å etablere og ivareta tilliten til brukeren. Denne tilliten ivaretas også gjennom en likeverdig og åpen dialog/relasjon, brukermedvirkning, informasjon, innsyn i dokumentasjon og bruk av informert og skriftlig samtykke ved behov for utvidet/ tverretatlig samhandling.

Ansatte i ulike tjenester som skal samhandle i BTI, har flere ulike lovverk som gir bestemmelser vedr. taushetsplikt:

  • Profesjonsbestemt taushetsplikt (eks.vis. Helsepersonell-loven §21 flg.)
  • Streng stillingsbestemt taushetsplikt (eks.vis. Barnevernloven § 6 -7)
  • Generell stillingsbestemt taushetsplikt (Forvaltningsloven § 13 flg.)
  • Spesial lov (eks helsepersonell lov) går foran generell lov (eks forvaltningslov)

Disse lovene har og bestemmelser med en lovpålagt samhandlingsplikt.

Samhandling kan fordre deling av informasjon som er taushetsbelagt. 

Hovedregelen er at ansattes adgang til å dele nødvendig og viktig informasjon ved samhandling, forutsetter samtykke fra den som har krav på taushetsplikt. Samtykket skal være INFORMERT OG HELST SKRIFTLIG SAMTYKKE.

Det kreves informert samtykke for å opprette stafettlogg og det kreves også nytt samtykke dersom samhandlingen involverer flere, eller nye tjenester.

Et samtykke varer i prinsippet til det trekkes tilbake, men dersom samhandlingen varer over flere år, bør det likevel fornyes annethvert år.

Lovgivningen har en rekke pålegg med personlig ansvar for melde alvorlig bekymring i tilknytning til barns omsorgsituasjon, eks.vis Helsepersonelloven § 33. 

Vi minner om at alle har en plikt til å avverge alvorlige straffbare handling uten hinder av taushetsplikt. Unnlatelse er straffbart i henhold til straffelovens § 196. 

Veiledning om taushetsplikt og opplysningsplikt

Lover som omhandler taushetsplikt/opplysningsplikt

Helsepersonelloven

Loven gjelder helsepersonell og virksomheter som yter helsehjelp i Norge.

Forvaltningsloven

Forvaltningsloven (Generell lov) gjelder de fleste statlige eller kommunale forvaltningsorganer. Til statlig eller kommunal forvaltning regnes for eksempel ansatte i NAV, grunnskole, kulturskole, barnehager, primærhelsetjenesten.

Spesial lov (profesjonbestemt lov) går foran generell lov.

Spørsmål vedrørende loven og de aktuelle paragrafene kan rettes til kommunal- og justisavdelingen hos Fylkesmannen i Trøndelag, tlf. 74 16 80 00

Barnevernloven

Oppgavene til den kommunale barnevernstjenesten er beskrevet i tredje og fjerde kapittel i Barnevernloven.

De statlige barnevernmyndighetene består av departementet, Barne-, ungdoms- og familieetaten og fylkesmennene. De statlige barnevernmyndighetene ledes av departementet.